Перлина з Поділля: Михайло Бойчук

30 жовтня 1882 року народився Михайло Бойчук – художник-монументаліст та графік.

Загалом в родині було дев’ятеро дітей, але батьки – незаможні селяни – зробили усе, аби обдарований хлопець мав можливість навчатись. В результаті ним зацікавився художник-педагог Юліан Панкевич, відомий тим, що українізував класичний іконопис: зображував у вишиванках Богородицю та Ісуса. Тож у 16-річному віці Бойчук приїхав до Львова навчатись іконопису та книжковій мініатюрі.

Наукове товариство імені Шевченка відправило хлопця навчатись у Віденську академію мистецтв, далі були студії у Краківській та Мюнхенській академіях. Стипендію на навчання у Парижі виділив сам митрополит Андрей Шептицький. Власне тут, у світовому центрі культури та мистецтв, і утворюється група "бойчукістів", основним правилом якої була спільна групова робота.

/Files/images/dyach_kulturi_ta_mistetstva/123238565_3480699398679442_8032904358307098471_n.jpg

Прагненням Михайла Бойчука було відродити мистецьку традицію на основі візантійського фрескового живопису та традиціях Давньої Русі. Він ілюстрував книги, провадив реставраційні роботи у Львові, на замовлення Російського Археологічного Товариства реставрував усипальню родини гетьмана Розумовського у с. Лемеші Чернігівської губернії, відновлював фрески Софійського собору в Києві та Успенського в Чернігові, створював нові фрескові ансамблі. Працював над художнім оформленням вистав Леся Курбаса. Разом з учнями здійснив розписи Луцьких казарм у Києві. Своїх послідовників Михайло Бойчук переконував: «Не бійтеся втратити свою індивідуальність. Хто краще працює, до того приглядайтесь. Не треба боятись запозичувати у іншого, треба намагатися зробити краще. Індивідуальність сама виявиться, коли майстер визріє». Художник відмовлявся від участі у різноманітних виставках. За його словами, у цьому немає потреби, бо його монументальні фрески «експонуються» постійно на громадських будівлях і широких майданах.

/Files/images/dyach_kulturi_ta_mistetstva/123315435_3480699638679418_4574512677165362249_n.jpg

У грудні 1917 році нова влада заснувала Українську Академію мистецтв, у якій Михайло Бойчук вів майстерню монументального мистецтва. Твори художника були самобутніми, тож їхній автор був небезпечним для влади.

Формальним приводом для звинувачення стала подорож до Європи разом з учнями.

5 листопада 1936 року художника арештував НКВС й звинуватив у «буржуазному націоналізмі».

13 липня 1937 року Бойчука розстріляли у Києві. Того ж року стратили його дружину Софію Налєпінську, багатьох учнів та послідовників.

/Files/images/dyach_kulturi_ta_mistetstva/123220245_3480699872012728_5172399669697914318_n.jpg

Майже усі твори було знищено, деякі вдалось зберегти завдяки львівській художниці Ярославі Музиці, дещо дійшло до нас лише у фотографіях. Залишилось небагато ескізів портретів Тараса Шевченка, Михайла Грушевського та Андрея Шептицького.

Михайла Бойчука реабілітували лише під час хрущовської відлиги у 1958 році. У травні 2000 року Київській державній академії декоративно-прикладного мистецтва та дизайну присвоєно ім’я Михайла Бойчука.

Кiлькiсть переглядiв: 139