Центр поліської автентики
Ініціатива створення Центру поліської автентики належить директору Чернігівської міської ЦБС Людмилі Зіневич.
Цей проект поєднує і збереження, і дослідження, і популяризацію українського автентичного одягу, прикрас, предметів побуту. Він має стати не лише привабливим туристичним об’єктом, але й допомагатиме зберігати унікальні зразки традиційної матеріальної та духовної культури Чернігівщини.
Таку ідею із захватом сприйняли пересічні чернігівці. Наприклад, одна з читачок бібліотеки уже подарувала прялку та старовинну вишиванку й сарафан.
Музейні експонати поділяються на три основні експозиційні розділи:
- Український старовинний костюм
- Предмети домашнього вжитку та побуту
- Український рушник
Центр займатиметься не лише музейною діяльністю, а й реконструюватиме традиційні обряди з українською музикою та традиційними українськими стравами, проводитиме майстер-класи народних ремесел, створютиме тематичні фотозони, виставкові експозиції. Ми плануємо знайомити місцеву громаду з традиціями та звичаями свого регіону, особливостями поліського строю, вишивки, зав’язування хусток, розписування писанок, стравами.
Фейсбук-сторінка Чернігівського Центру поліської автентики
Великодні традиції українців: лекція та майстер-клас із писанкарства | Андріївські вечорниці | Як на Маланку "козу" водили | Колодій | Поліський весільний обряд у виконанні фольклорного гурту «Панянки» із села Слабин |
Відкрили Центр поліської автентики | Поліські колядки Максима Заліського | Віртуальна майстерня: Створюємо Дідух власноруч | Віртуальна майстерня: Різдвяний "павук" | Весело, із піснями та варениками, провели зиму у бібліотеці |
Віртуальна майстерня: Печемо жайворонків - закликаємо весну | Екскурсії до Центру Поліської автентики | Готуємо мандрики. 12 липня - день християнських святих апостолів Петра і Павла | Народознавчі замальовки:Зажинки, Жнива в українському живописі | Ляльки-мотанки чернігівської майстрині Олександри Дідович |
Клуб "Ветеран" на гостинах у бібліотеки |
Електронні книги
Кара-Васильєва Т.В. Українська сорочка: Альбом. – К.: Томіріс, 1974. - 29 с.
Вишивка - один з найдавніших і найулюбленіших серед українців видів народного мистецтва. В альбомі розповідається про те, як народжуються прекрасні речі -- чоловічі та жіночі сорочки, що були колись найголовнішим елементом українського вбрання, оскільки в них заховувалися не лише етнографічні особливості якогось окремого регіону, а й індивідувальні риси, естетичні смаки окремої людини.
Файл "PDF"
Розмір 3,56 МБ
Завантажити
Віртуальна виставка однієї книги «Народна ікона Чернігівщини»
НАРОДНА ІКОНА ЧЕРНІГІВЩИНИ. АЛЬБОМ. Упорядники: Оксана Романів-Тріска, Олександр Молодий, Андрій Кісь. – Львів: Інститут колекціонерства українських мистецьких пам’яток при НТШ, 2015. – 424 с.
Про регіональні особливості старовинного жіночого та чоловічого вбрання
Український одяг
СПАДОК/SPADOK. ЧЕРНІГІВСЬКА ОБЛАСТЬ. ГОРОДНЯНСЬКИЙ РАЙОН
Прості українські селянки вміли створювати справжній кутюр не гірше, ніж паризькі модниці. Довести це взялася кіностудія Film.ua Group спільно з Українським інститутом історії моди. Вони представляють ПРОЕКТ СПАДОК – цикл коротких атмосферних роликів, в кожному з яких автори відтворюють характерний для певного регіону етнічний образ.
Чернігівська область Городнянський район
![]() ![]() ![]() ![]() | Жіночий стрій з Чернігівщини. Кінець ХІХ - початок ХХ ст. Традиційні елементи жіночого одягу: Сорочка — один із найдавніших елементів одягу. Сорочка (сорочиця) в період Київської Русі означала як натільний, так і верхній одяг або одяг взагалі, шилась з полотна та з сукна. Жіночі сорочки-вишиванки були окрасою і основною частиною костюма. Жіночий стегновий (поясний) одяг— запаска, дерга, андарак, літник, фартух, спідниця. Андарак— спідниця з вовняної або напіввов- няної доморобної тканини червоного кольору, з закладеними ззаду складками, які по низу прикрашалися широкою смугою тканого та вишитого орнаменту. Червоний, прикрашений орнаментом анадарак побутував на півночі Чернігівщини. Запаска— найдавніший загальнослов'янський варіант незшитого стегнового одягу. Вона була поширена майже на всій території України і мала регіональні варіанти оформлення. Здебільшого цей тип одягу складався з двох вузьких пілок вовняної саморобної тканини —двоплатова запаска. На Поліссі біла полотняна запаска прикрашалася широкою смугою червоного тканого орнаменту. Плахта - оригінальний українськимй одяг. Їїодягали поверх вишиванки. Вона представляла собою подобу спідниці, зшитої з домотканого фарбованого вовняного полотна. Плахта була досить об'ємна, тому що на її пошиття потрібно близько чотирьох метрів полотна, яке розкроювали і зшивали певним чином. Надягали її, намотуючи навколо талії, а зверху пов'язували поясом. На всій території України побутував і фартух, який носили з різними типами стегнового одягу (зшитими чи незшитими). Його робили часом із дуже дорогих, купованих святкових тканин, частіше привізних (парчі, візерункового шовку, шерсті). Керсетка - в українському традиційному костюмі безпосередньо на сорочку одягався нагрудний одяг, що прикривав верхню частину тіла і виразно впливав на загальний силует. Цей тип одягу міг бути без рукавів і з рукавами. Керсетка мала локальні варіанти пропорцій, довжини, декорування. |
![]() | Жіночий та чоловічий одяг з Чернігівщини. Кінець ХІХ - початок ХХ ст. Елементи чоловічого одягу: Комплект чоловічого одягу складався з вишитої сорочки, широких штанів, пояса, чобіт, шапки і свити або кожуха із домотканого сукна. У теплу пору року сорочка могла бути і верхнім одягом. Основною особливістю української сорочки вважається недовгий розріз з переду по середині, так звана пазушка, вишита традиційним орнаментом. Без головного убору здебільшого не ходили взагалі: влітку – бриль, а у інші пори року - шапки. Пояс— один із обов'язкових елементів і одночасно прикраса одягу. У народному костюмі кінця XIX — початку XX ст. пояс виконував різноманітні функції. За допомогою пояса закріплявся поясний та охоплювався розпашний верхній одяг (для утеплення). Він стягував та захищав м'язи живота від розтягів під час тяжкої фізичної праці. На поясі носили різні предмети повсякденного вжитку. Він був своєрідним талісманом та прикрасою. Пояс — один із видів народного мистецтва, нерідко він ставав неповторним художнім виробом. Здавна існувала традиція зображати на поясі певні знаки — обереги, символи, емблеми. У XIX ст. в орнаментацію пояса іноді вписували свої ініціали або ім'я (як і ім'я коханої або коханого), дату та місце народження. Шпик— зимовий головний убір, дно і верх якого виготовлявся з червоного сукна або з чорної баранячої шкіри. Чоботи— шите шкіряне взуття, яке було відоме на території України ще за давньокиївської доби. Однак широко ввійшли вони в селянський побут набагато пізніше, лише наприкінці XVIII — в XIX ст., та й то головним чином заможного населення. |
Українська вишивка, рушники
Поринь у світ вишивки Чернігівщини
Українська хата
| У 19 ст. на теренах України для прядіння почали широко застосовувати механічний пристрій — прядку ("самопрядку", "пряху", "прялю", "коловорот" тощо), будова якої, з огляду на розташування колеса (вертикального чи похилого), могла мати кілька варіантів. Потрібні ткацькі інструменти купували на ярмарках, базарах, виготовляли на замовлення у майстрів-деревообробників. За допомогою прядки робили переважно лляні та конопляні нитки. У багатьох північних і північно-східних селах, де прядильні культури (льон, коноплі) вирощували у великій кількості, прядка була в кожній хаті, а подекуди — дві й більше. Прядіння було типовим жіночим рукоділлям. Для господинь володіння навичками цього, одного з найпоширеніших, заняття, було вельми важливим. Дівчатка пряли з дитинства, а коли починали ходити на досвітки, начиння брали із собою. Жінки здебільшого сукали в ранковий та вечірній час доби. Водночас існували табуйовані дні. Загальнопоширеною була заборона прясти у п’ятницю, також не займалися цим ремеслом у неділю та святкові дні. |
![]() ![]() | На завершальному етапі обробної стадії волокно конопель та льону микали — розчісували дерев’яною гребінкою, щетиновою("чесальною") щіткою чи гребнем із металевими цвяшками. У такий спосіб прядиво вкотре очищували, а також вирівнювали і розділяли на волокна,сортували за якістю. Зазвичай гребені виготовлялися з кленового дерева.Великий гребінь вставлявся в спеціальний отвір в лавці,на якій сиділа жінка, або в дерев’яну підставку. В зубцях розміщувалося пасмо льону або коноплі, яке розчісувалося малим гребенем. Підставка має майже прямокутну форму. На товщому боці в центрі–прямокутний отвір для ручки гребеня. Малі гребені мають короткі ручки, аналогічну форму і відрізняються тільки розмірами. |
![]() | У народі збереглося чимало звичаїв, обрядових дійств, усталених вербальних структур, які супроводжували початок прядіння й ткання чи його завершення.Серед поширених зафіксовано такі: в останній день свят (після Різдва) до хати вносили гребінь і днище й починали прясти, приказуючи: “Тіки-притіки й починочки невеликі”. Коли починали ткати, приказували: “Господи Боже, поможи в добрий час начати і в добрий час і кончити”. Домотканому одягові в народі надавали магічної сили: вважалося, що через одяг передаються різні хвороби, лінь або, навпаки, – доброта, чесність, спритність. Тому перевагу надавали одягові, виготовленому рідними – матір’ю, дружиною, сестрою. Щоб одяг не втратив цієї чудодійної сили, дотримувалися повір’їв, коли можна й коли не можна виконувати роботи щодо обробки конопель. Прядіння та ткацтво мало свого покровителя – на Київській Русі це була богиня Мокош. Предки вірили в силу Мокоші, сподівались на її допомогу та захист, що вона збереже їх від злих сил та нечисті. |
![]() ![]() | Глиняний посуд. На території України виготовлене з глини кухонне начиння використовується щонайменше вісім тисячоліть. Ним користуємося дотепер і, очевидно, будемо користуватися надалі. Посуд з глини ідеально підходить для зберігання продуктів. Саме тому він спокон віків був популярний в селах, коли ще не було холодильників. Молоко в глечику могло стояти і не киснути три-чотири доби, а варення і соління зберігалися в глиняних горщиках без кришок майже рік. Якщо засипати у горщики борошно – там не заводитимуться жучки. Залежно від основного призначення, український глиняний посуд можна розділити на кухонний, призначений переважно для приготування страв і напоїв, для збирання, зберігання і транспортування продуктів, столовий, багато орнаментований, призначений для подачі страв і напоїв до столу, обрядовий («празниковий»), зроблений спеціально для здійснення обряду або підготовки до нього, а також із «магічними елементами» і «магічні». В нашій колекції є горщики, миски, глечики, макітри тощо. Про призначення тієї або іншої глиняної посудини свідчить насамперед її форма. Українські господині їх не плутали. Не називали, наприклад, горщик глечиком і не варили в глечику кашу. Кожен тип посудин мав особливості форм, розмірів, пропорцій, а також декору. |
| Рубель – відноситься до старовинного знаряддя селянського домашнього вжитку —вузька дерев’яна дошка з ручкою і поперечними зарубками для качання (прасування) білизни переважно з домотканих або грубих тканин, яку попередньо намотують на качалку. «Докія кидається до скрині, підіймає важке віко ідістає чисту, трохи прим'яту сорочку, намотує її на качалку і з силою викачує рублем.» — Михайло Стельмах «Велика рідня» |
| Для збивання масла селяни користувалися дерев'яними масничками (маслобійками). Вони мали вигляд маленької діжечки, складеної з клепок або виточеної з суцільного ковбочка липи, клена чи бука. Не можна було використовувати деревину дуба, оскільки вона виділяла речовини, що надавали забарвлення маслу. Щоб збити масло, в масничку наливали сметану та збивали її калатушкою – палицею, на кінці якої знаходився кружок з кількома дірками. Калатушка проходила через отвір у кришці маснички. Така конструкція не давала сметані «вихлюпуватись» під час збивання. |
![]() | Етнографічна експедиція Чернігівського центру поліської автентики до села Слабин Чернігівського району |
Андріївські вечорниці | Як на Маланки козу водили | Свято Колодія |